این سو و آن سوی متن ( بیست)
زندهیاد بیژن نجدی در مراسم قلم زرین گردون به هنگام دریافت جایزه، در خطابهاش گفت: «بیشترين ارزش جایزههای ادبی در ناگزیری احترام لحظهای از تاریخ به رنج انسان ...
نوشته شده در 13/4/1394 - 00:43 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آن سوی متن( نوزده )
بازتاب آن سوی خبر هر چند که داستان کوتاه در ابتدا، در قرن نوزدهم ساختاری ساده داشت و بازتابندهی واقعیتی بود که در گوشه و کنار اجتماع نمود داشت، اما کارندهی هست ...
نوشته شده در 26/3/1394 - 10:49 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آن سوی متن ( هجده )
منطق روایت مینیاتور پرسپکتیو ندارد. این سبک از نقاشی قرنها بدون پرسپکتیو بهوسیله نقاشان اجرا و از نسلی به نسل دیگر واگذار شده است. داستان شازده کوچولو با منطق ت ...
نوشته شده در 18/3/1394 - 15:58 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو آنسوی متن ( هفده )
زبان ويژه داستان زبان تنها سلاح انسانها برای اثبات انسانیت آنان است. زبان قراردادی است برای نسبتها و نسبیتها. اگر از سخن مردم زمان حافظ و سعدی خبر بگیریم، راه ...
نوشته شده در 15/3/1394 - 14:42 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آنسوی متن ( شانزده )
روان شخصيت معلوم است که از روی کتابهای روانشناسی و نسخههای روانشناسان نمیتوان روان شخصیت داستان یا رمان را تنظیم کرد. علم روانشناسی اگر اگر مرهون داستایوفس ...
نوشته شده در 10/3/1394 - 09:07 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آنسوی متن ( پانزده )
شخصیت کیست؟ همین آدمی که حالا از خاطرهی دیروز من و تو گذشت؟ همین آدمها که دور و بر ما راه میروند، حرف میزنند، غذا میخورند، با دو چشم خیرهی جایی میشوند؟ ه ...
نوشته شده در 6/3/1394 - 12:00 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آنسوی متن ( چهارده )
رنگآميزی ذهن از خاطرههای دیگرم که در تمام سالهای نوجوانی و جوانی مرا مشغول میکرد، تماشای آثار نقاشان بزرگ جهان بود. همیشه کتابهای ونگوک، پیکاسو، گوکن، ر ...
نوشته شده در 3/3/1394 - 16:16 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آنسوی متن ( سیزده )
زبان شعر، زبان داستان ذهن انسان برای ارتباط با جهان پیرامون خود همواره دو راه روشن پیش رو دارد؛ یکی راه منطق و استدلال، یعنی زبان عقل. و دیگر راه کشف و شهود، یعنی ز ...
نوشته شده در 30/2/1394 - 15:10 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آنسوی متن ( دوازده )
نویسنده در برابر حادثه جهانی که در آن زندگی میکنیم مملو از حوادث است. هر روز و هر لحظه حادثهای از کنارمان میگذرد، یا ما از کنار حادثه میگذریم. نویسنده نمیتوا ...
نوشته شده در 28/2/1394 - 11:49 - توسط:
علیرضا لطف دوست
این سو و آنسوی متن ( یازده )
بیرنگی ناگاهی در تراژدی ايرانی ادبیات دراماتیک در تضاد و رویارویی دو نیرو نطفه میبندد، اما صفآرایی نیروها بر اساس خواسته و اندیشهی نویسنده شکل میگیرد. بسی ...
نوشته شده در 24/2/1394 - 11:27 - توسط:
علیرضا لطف دوست